КОММУНИКАЦИОННЫЕ БРЕНД-СТРАТЕГИИ ТОРГОВЫХ СЕТЕЙ УКРАИНЫ
УДК 659.126:339.372.84(477) | DOI: https://doi.org/10.31617/tr.knute.2019(31)02 | |
Елена ЛАБУРЦЕВА, E-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її. ORCID: 0000-0002-2341-3006 |
д. э. н., профессор, профессор кафедры маркетинга Киевского национального торгово-экономического университета ул. Киото, 19, г. Киев, 02156, Украина |
КОММУНИКАЦИОННЫЕ БРЕНД-СТРАТЕГИИ ТОРГОВЫХ СЕТЕЙ УКРАИНЫ
Рассмотрены сущность, значение и этапы разработки коммуникационной бренд-стратегии, а также основные каналы бренд-коммуникации. Предложен методический подход к анализу и систематизации существующих коммуникационных бренд-стратегий с использованием кластерного анализа. Исходя из совокупности релевантных идентификационных признаков, выделены основные стратегические модели бренд-коммуникаций торговых сетей в Украине и приведена их сравнительная характеристика.
Ключевые слова: бренд, стратегии, коммуникационные бренд-стратегии, маркетинговые бренд-коммуникации, торговые сети.
REFERENCES
- Pustotin, V. S. (2018) Etapy pobudovy brend-strategii' [Stages of building a brand strategy]. Retrieved from http://open.kmbs.ua/etapi-pobudovi-brend-strategiji [in Ukrainian].
- Meniovich, K. (2019). Kommunikacionnaja strategija brenda [Brand communication strategy]. Marketing i reklama – Marketing and advertising, 3, 34-36 [in Russian].
- Miller, D. (2017). Building a Story Brand: Clarify Your Message So Customers Will Listen. NY: HarperCollins Leadership [in English].
- Poplavs'kij, M. M. (2018). Brend-komunіkacіja jak socіal'ne javishhe [Brand communication as a social phenomenon]. Ukraїns'kij іnformacіjnij prostіr – Ukrainian information space, 2, 47-58 [in Ukrainian].
- Romat, E. V. (2016). Brend-marketingovye kommunikacii: ponjatie, celi i instrumenty [Brand-marketing communications: concept, goals and tools]. Marketing i reklama, 5, 16-23 [in Russian].
- Shevchenko, O. L. (2012) Marketyngovi komunikacii' ta i'hnja rol' u procesah stvorennja brendu [Marketing communications and its role in branding processes]. Retrieved from http://ena.lp.edu.ua/bitstream/ntb/17088/1/280-Shevchenko-455-457.pdf [in Ukrainian].
- Janenko, Ja. (2016). Suchasni brend-komunikacii': socializacijnyj aspekt [Modern brand communications: the socialization aspect]. Obraz, 4 (22), 97-102 [in Ukrainian].
- Aaker, D. A. (2011). Building Strong Brands. NY: Free Press [in English].
- Jellvud, A. (2002). Sto priemov jeffektivnogo brendinga [One hundred effective branding techniques]. Yu. N. Kapturevsky (Ed.). SPb.: Piter [in Russian].
- Kapferer, J.-N. (2011). The New Strategic Brand Management: Adwanced Insights and Strategic Thinking. London: Kogan Page Limited [in English].
- Klifton, R., & Simmonz, Dzh. et al. (2008). Brendy i brending [Brands & Branding]. (A. Izhorsky, Trans). Moscow: Olimp-Biznes [in Russian].
- Stec, C. Brand Strategy 101: 7 Essentials for Strong Company Branding. Retrieved from https://blog.hubspot.com/blog/tabid/6307/bid/31739/7-components-that-comprise-a-comprehensive-brand-strategy.aspx [in English].
- Brand Strategy. Amplimark: Marketing Amplified. Retrieved from https://www.amplimark.com/brand-strategy [in English].
- Sajt "Asociacija Ritejleriv Ukrai'ny" ["Ukrainian Retailers Association" Website]. Retrieved from https://rau.ua [in Ukrainian].
- Sallivan, M., & Jedkok, D. (2004). Marketing v roznichnoj torgovle [Retail Marketing]. L. L. Nikitina (Ed.). SPb.: Izdatel'skij dom "Neva" [in Russian].
- Levchenko, Je. Pogljad z ekranu: jak ukrai'ns'ki ritejlery reklamuvalysja na TB v 2018 roci (infografika) [Screenshot: how Ukrainian retailers were advertised on TV in 2018 (infographic)]. Retrieved from https://rau.ua/novyni/advertising-retail-tv [in Ukrainian].
- Pidsumky I kvartalu v zovnishnij reklami: ritejlery skorotyly obsjag rozmishhen' [The results of I quarter in outdoor advertising: retailers have reduced the amount of placements]. Retrieved from https://rau.ua/novyni/pidsumky-v-vzovnishnij-reklami [in Ukrainian].