Приймаються статті для публікації в № 2 (38)
Міжнародного науково-практичного журналу "Товари і ринки" з технічних та економічних наук 

Статті

ВЕНДИНГОВА ТОРГІВЛЯ: ТИПІЗАЦІЯ, ПЕРЕВАГИ ТА РИЗИКИ

Автор: sveta on . Posted in 2021_01(37)

Бібліографічний опис згідно з ДСТУ 8302:2015
П’ятницька Г., Григоренко О., Тарасюк М. Вендингова торгівля: типізація, переваги та ризики. Міжнародний науково-практичний журнал "Товари і ринки". 2021. № 1. С. 47-61.

ПОВНИЙ ТЕКСТ (PDF)

УДК 004.738.5:339    
JEL Classification: L81, L26, М21   DOI: https://doi.org/10.31617/tr.knute.2021(37)04
Галина П’ЯТНИЦЬКА
  
E-mail: g.piatnytska@knute.edu.ua
ORCID: 0000-0003-3463-133X
  д. е. н., професор, професор кафедри менеджменту
Київського національного торговельно-економічного університету

вул. Кіото, 19, м. Київ, 02156, Україна
     
Олег ГРИГОРЕНКО
  
E-mail: o.m.hryhorenko@knute.edu.ua
ORCID: 0000-0002-2847-0149
  к. т. н., доцент, доцент кафедри інженерно-технічних дисциплін
Київського національного торговельно-економічного університету

вул. Кіото, 19, м. Київ, 02156, Україна
     
Марина ТАРАСЮК
 
E-mail: marynkatarasiuk@gmail.com
ORCID: 0000-0002-3336-6370
  фінансовий консультант АТ "ПУМБ", бакалавр менеджменту організацій
Київського національного торговельно-економічного університету

вул. Кіото, 19, м. Київ, 02156, Україна

ВЕНДИНГОВА ТОРГІВЛЯ: ТИПІЗАЦІЯ, ПЕРЕВАГИ ТА РИЗИКИ

 Визначено переваги та недоліки/ризики вендингової торгівлі, що впливають на результати управління цією діяльністю. Проведено типізацію вендингу за пред­метами продажів. Запропоновано крім десяти основних типів вендингу додатково виділяти малопоширений (або одиничний) та вендинг задоволення специфічних потреб. Наведено приклади та характеристики торговельних автоматів, визна­чено переваги від їхньої діяльності. Виконано аналіз зміни настроїв операторів вендин­гової торгівлі навесні та восени 2020 р. Проведено оцінювання можли­вос­тей розвитку медичного вендингу в Україні.
Ключові слова: вендингова торгівля, торговельні автомати, переваги, ризики, типізація, управління діяльністю, підприємства торгівлі, стратегія, розвиток.

REFERENCES

  1. Pantanoa, E., Pizzib, G., Scarpib, D., & Dennisc, Ch. (2020). Competing during a pandemic? Retailers’ ups and downs during the COVID-19 outbreak. Journal of Business Research. (Vol. 116), (pp. 209-213) [in English].
  2. Niemeir, S., Zocchi, A., & Catena, M. (2013). Reshaping Retail: Why Technology is Transforming the Industry and how to Win in the new Consumer Driven World. Wiley [in English].
  3. Mazaraki, A. A., Lagutin, V. D., Gerasymenko, A. G. et al. (2016). Vnutrishnja torgivlja Ukrai’ny [Internal trade of Ukraine]. A. A. Mazaraki (Ed.). Kyi’v: Kyi’vs’kyj nacional’nyj torgovel’no-ekonomichnyj universytet [in Ukrainian].
  4. Zhukovs’ka, V. M. (2018). Social’ni vazheli vplyvu na rozvytok pidpryjemstv torgivli [Social levers of influence on the development of trade enterprises]. Biznes-navigator – Business navigator. (Issue 1-1), (pp. 118-123) [in Ukrainian].
  5. Pjatnyckaja, G. T., & Zhukovskaja, V. N. (2015). Razvytye vnutrennej torgovly: sovremennye transformacyy y pryorytety socyalyzacyy [Development of internal trade: modern transformations and priorities of socialization]. Aktual’ni problemy ekonomiky – Actual problems of economy, 11 (173), 106-119 [in Russian].
  6. Shymanovs’ka-Dianych, L. M., & Pedchenko, N. S. (2019). Pidhody do ocinky efek­tyvnosti ta rezul’tatyvnosti dijal’nosti torgovel’nogo pidpryjemstva: suchasnyj pogljad [Approaches to assessing the efficiency and effectiveness of a commercial enterprise: a modern view]. Social’no-ekonomichni problemy suchasnogo periodu Ukrai’ny – Socio-economic problems of the modern period of Ukraine. (Issue 1 (135), (pp. 71-77) [in Ukrainian].
  7. Il’chenko, N. B., & Garbaruk, I. M. (2018). Global’ni trendy rozvytku rozdribnoi’ torgivli [Global trends in retail development]. Naukovyj visnyk Mizhnarodnogo gumanitarnogo universytetu – Scientific Bulletin of the International Humanitarian University. (Issue 31), (pp. 32-38) [in Ukrainian].
  8. Barna, M. (2015). Koncepcija rozvytku systemy vnutrishn’oi’ torgivli Ukrai’ny v suchasnyh umovah transformacii’ [The concept of development of the system of internal trade of Ukraine in modern conditions of transformation]. Investycii’: praktyka ta dosvid – Investments: practice and experience, 10, 63-70 [in Ukrainian].
  9. P’jatnyc’ka, G., & Grygorenko, O. M. (2019). Elektronna komercija V2S: roz­vytok u Shidnij Jevropi, ryzyky ta efekt instytucional’nogo vytisnennja [B2C e-commerce: development in Eastern Europe, risks and the effect of institutional displacement]. Menedzhment ta pidpryjemnyctvo v Ukrai’ni: etapy stanovlennja ta problemy rozvytku – Management and entrepreneurship in Ukraine: stages of formation and problems of deve­lopment. (Vol. 1), 1, 122-130. L’viv: L’vivs’ka politehnika [in Ukrainian].
  10. P’jatnyc’ka, G., Grygorenko, O., & Shevchun, M. (2020). Vnutrishnja torgivlja Ukrai’ny: strukturno-dynamichnyj analiz [Internal trade of Ukraine: structural and dynamic analysis]. Mizhnarodnyj naukovo-praktychnyj zhurnal "Tovary i rynky" – International Scientific and Practical Journal "Commodities and Markets", 3, 5-21. DOI: https://doi.org/10.31617/tr.knute.2020(35)01 [in Ukrainian].
  11. Cardaci, R., Burgassi, S., Golinelli, D., Nante, N., Battaglia, M. A., Bezzini, D. et al.(2017). Automatic Vending-Machines Contamination: A Pilot Study. Global Journal of Health Science. (Vol. 9), 2, 63-67 [in English].
  12. Biljavs’ka, Ju. V., & Mykytenko, N. V. (2020). Vendyng v umovah pandemii’ COVID-19: zarubizhnyj ta vitchyznjanyj dosvid [Vending in the context of the COVID-19 pandemic: foreign and domestic experience]. Naukovyj visnyk Hersons’kogo derzhavnogo universytetu. Serija: Ekonomichni nauky – Scientific Bulletin of Kherson State University. Series: Economic Sciences.  (Issue 40), (pp. 13-18) [in Ukrainian].
  13. Mazaraki, A. A., Psheslins’kyj, D. M., & Smolin, I. V. (2010). Torgovel’ne pid­pryjemstvo: strategija, polityka, konkurentospromozhnist’ [Trading company: stra­tegy, policy, competitiveness]. Kyi’v: Kyi’vs’kyj nacional’nyj torgovel’no-ekono­michnyj universytet [in Ukrainian].
  14. Gorbal’, N. I., Keller, Z. Ju., & Najchuk-Hrushh, M. B. (2017). Vendyngovyj startap na ukrai’ns’komu rynku [Vending startup on the Ukrainian market]. Naukovyj visnyk NLTU Ukrai’ny. Serija: Ekonomichna – Scientific Bulletin of UNFU of Ukraine. Series: Economic. (Issue 27), 2, 53-57 [in Ukrainian].
  15. European Vending Association Reports "Marked’ Improvement for Industry". Retrieved from https://www.vendingmarketwatch.com/management/news/21205631/european-vending-association-reports-marked-improvement-for-industry [in English].
  16. TOP-15 samyh neobychnyh vendingovyh avtomatov [TOP 15 of the most unusual vending machines]. Retrieved from https://infobus.eu/blog/top-15-samyh-neobych­nyh-vendingovyh-avtomatov [in Russian].
  17. Latvia to Roll Out COVID Tests Through Vending Machines. Retrieved from https://www.planet-vending.com/latvia-to-roll-out-covid-tests-through-vending-machines [in English].
  18. Vending avtomaty s testami na COVID-19 ustanovjat v Mezhdunarodnom ajeroportu Oklenda [Vending machines with COVID-19 tests to be installed at Auckland Inter­national Airport]. Retrieved from https://kiosksoft.ru/news/2021/01/19/vending-avtomaty-s-testami-na-covid-19-ustanovyat-v-mezhdunarodnom-aeroportu-oklenda-10502 [in Russian].
  19. V Japonii nabory s PCR testami na COVID-19 prodajutsja v vending avtomatah [In Japan, PCR test kits for COVID-19 are sold in vending machines]. Retrieved from https://kiosksoft.ru/news/2021/02/04/v-yaponii-nabory-s-pcr-testami-na-covid-19-prodayutsya-v-vending-avtomatah-64311 [in Russian].
  20. Singapurskaja set’ fandomatov dokazala svoju jeffektivnost’ [Singapore fandom network has proven to be effective]. Retrieved from https://kiosksoft.ru/news/2020/12/30/singapurskaya-set-fandomatov-dokazala-svoyu-effektivnost-77296 [in Russian].
  21. V Kitae otkryli 20-metrovyj avtomat po prodazhe avtomobilej [20-meter car vending machine was opened in China]. Retrieved from https://rau.ua/ru/news/avtomat-po-prodazhe-avtomobiley [in Russian].
  22. Symonenko, K. (2019). Prodazhi bez prodavciv: torgovel’ni avtomaty vse chastishe zaminjujut’ ljudynu [Sales without sellers: vending machines are increasingly replacing people]. Oficijnyj sajt Asociacii’ rytejleriv Ukrai’ny RAU – Official site of the Association of Retailers of Ukraine RAU. Retrieved from https://rau.ua/novyni/prodazhi-torgovelni-avtomaty [in Ukrainian].
  23. Rynok vendyngu – odyn iz najbil’sh dynamichno zrostajuchyh rynkiv [The vending market is one of the fastest growing markets]. Vending-Solution Company Avangard. Retrieved from http://www.findglocal.com/UA/Vyshneve/112175550419685/VendingSolution [in Ukrainian].
  24. Market Information: Data from the official siteof European Vending & Coffee Service Association. Retrieved from https://www.vending-europe.eu/activities/market-information [in English].