ФАРМАЦЕВТИЧНИЙ РИНОК УКРАЇНИ: ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ В УМОВАХ ПАНДЕМІЇ СOVID-19
Бібліографічний опис згідно з ДСТУ 8302:2015
Притульська Н., Мотузка Ю., Кошельник А. Фармацевтичний ринок України: тенденції розвитку в умовах пандемії COVID-19. Міжнародний науково-практичний журнал "Товари і ринки". 2022. № 1 (41). S. 19-29.https://doi.org/10.31617/2.2022(41)02
Проблема. Нині фармацевтична продукція входить до групи товарів першої необхідності. Враховуючи стрімке зростання споживчого попиту, а також розширення переліку товарних категорій, що входять до "аптечного кошика", дослідження фармацевтичного ринку саме в період пандемії COVID-19 є вкрай актуальним.
Мета статті – дослідження динаміки розвитку фармацевтичного ринку України та визначення його основних тенденцій в умовах пандемії COVID-19.
Методи. Використано методи статистичного та системного аналізу, узагальнення, порівняння тощо. Основна інформаційна база дослідження – дані міжнародних та вітчизняних організацій, наукові джерела, інтернет-ресурси.
Результати дослідження. Протягом останніх років спостерігаються активний розвиток українського фармацевтичного ринку, значне збільшення обсягів продажу фармацевтичної продукції. Це пояснюється зростанням попиту на засоби індивідуального захисту, медичні технічні прилади для діагностики стану хворого та засоби для подолання наслідків коронавірусної хвороби.
Встановлено, що частка закордонних виробників переважає над вітчизняними, а більшість продажів становлять товари високої вартості.
Висновки. Фармацевтичний ринок протягом останніх років демонструє суттєве зростання, оскільки, по-перше, збільшено обсяг споживання лікарських засобів більш високої цінової категорії. По-друге, розвиток ринку значною мірою зумовлений епідеміологічною ситуацією. По-третє, спостерігається тенденція щодо збільшення частки дієтичних добавок у загальній структурі ринку.
Загалом усі підприємства з топ-20 виробників продемонстрували зростання кількості продажів та своєї частки у загальних обсягах поставок товарів "аптечного кошика".
Проблеми, пов’язані з технологічною та матеріальною базою, а також з низькою купівельною спроможністю населення, перешкоджають динамічному розвитку фармацевтичної галузі.
Ключові слова: ринок, фармацевтичний ринок, лікарські засоби, дієтичні добавки, фармацевтичні товари, аптека, аптечна мережа, асортимент.
Притульська Н., Мотузка Ю., Кошельник А. Фармацевтичний ринок України: тенденції розвитку в умовах пандемії COVID-19. Міжнародний науково-практичний журнал "Товари і ринки". 2022. № 1 (41). S. 19-29.https://doi.org/10.31617/2.2022(41)02
УДК 615.1:339.13(477):616-036.21 | DOI: https://doi.org/10.31617/2.2022(41)02 | |
Наталія ПРИТУЛЬСЬКА pritulska@knute.edu.ua ORCID: 0000-0002-9010-4190 |
д. т. н., професор кафедри товарознавства, управління безпечністю та якістю, перший проректор з науково-педагогічної роботи Державного торговельно-економічного університету вул. Кіото, 19, м. Київ, 02156, Україна |
|
Юлія МОТУЗКА y.motuzka@knute.edu.ua ORCID: 0000-0003-0400-6445 |
д. т. н., професор, завідувач кафедри товарознавства, управління безпечністю та якістю Державноготорговельно-економічного університету вул. Кіото, 19, м. Київ, 02156, Україна |
|
Анна КОШЕЛЬНИК a.koshelnyk@knute.edu.ua ORCID: 0000-0002-0322-9375 |
доктор філософії (Управління та адміністрування), асистент кафедри товарознавства, управління безпечністю та якістю Державного торговельно-економічного університету вул. Кіото, 19, м. Київ, 02156, Україна |
ФАРМАЦЕВТИЧНИЙ РИНОК УКРАЇНИ: ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ В УМОВАХ ПАНДЕМІЇ СOVID-19
Вступ. Сучасний фармацевтичний ринок України й світу включає виробництво лікарських засобів, дієтичних добавок, лікувальної косметики, засобів гігієни та виробів медичного призначення, зокрема медичного трикотажу, дитячих товарів, медичного обладнання тощо.Проблема. Нині фармацевтична продукція входить до групи товарів першої необхідності. Враховуючи стрімке зростання споживчого попиту, а також розширення переліку товарних категорій, що входять до "аптечного кошика", дослідження фармацевтичного ринку саме в період пандемії COVID-19 є вкрай актуальним.
Мета статті – дослідження динаміки розвитку фармацевтичного ринку України та визначення його основних тенденцій в умовах пандемії COVID-19.
Методи. Використано методи статистичного та системного аналізу, узагальнення, порівняння тощо. Основна інформаційна база дослідження – дані міжнародних та вітчизняних організацій, наукові джерела, інтернет-ресурси.
Результати дослідження. Протягом останніх років спостерігаються активний розвиток українського фармацевтичного ринку, значне збільшення обсягів продажу фармацевтичної продукції. Це пояснюється зростанням попиту на засоби індивідуального захисту, медичні технічні прилади для діагностики стану хворого та засоби для подолання наслідків коронавірусної хвороби.
Встановлено, що частка закордонних виробників переважає над вітчизняними, а більшість продажів становлять товари високої вартості.
Висновки. Фармацевтичний ринок протягом останніх років демонструє суттєве зростання, оскільки, по-перше, збільшено обсяг споживання лікарських засобів більш високої цінової категорії. По-друге, розвиток ринку значною мірою зумовлений епідеміологічною ситуацією. По-третє, спостерігається тенденція щодо збільшення частки дієтичних добавок у загальній структурі ринку.
Загалом усі підприємства з топ-20 виробників продемонстрували зростання кількості продажів та своєї частки у загальних обсягах поставок товарів "аптечного кошика".
Проблеми, пов’язані з технологічною та матеріальною базою, а також з низькою купівельною спроможністю населення, перешкоджають динамічному розвитку фармацевтичної галузі.
Ключові слова: ринок, фармацевтичний ринок, лікарські засоби, дієтичні добавки, фармацевтичні товари, аптека, аптечна мережа, асортимент.
REFERENCES
- Vitjuk, A. V., & Trachenko, K. R. (2018). Superechlyvi tendencii’ rozvytku farmacevtychnoi’ promyslovosti Ukrai’ny [Contradictory trends in the development of the pharmaceutical industry of Ukraine]. Visnyk Vinnyc’kogo politehnichnogo instytutu –BulletinofVinnytsiaPolytechnicInstitute,6, 35-43 [in Ukrainian].
- Shho povynen znaty provizor pro asortyment aptechnogo zakladu [Whatshouldapharmacistknowabouttherangeofpharmacy]. https://ipksf.nuph.edu.ua/course/suchasnij- asortiment-aptek [in Ukrainian].
- Kovin’ko, O. M., Stahova, A. I., & Vovk, A. P. (2017). Farmacevtychnyj rynok Ukrai’ny jak rushijnyj vazhil’ rozvytku ekonomiky [The pharmaceutical market of Ukraine as a driving lever of economic development]. Naukovyj visnyk Uzhgorods’kogo nacional’nogo universytetu –ScientificBulletinofUzhhorodNationalUniversity. (Issue 11), (pp. 56-59). http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/11_2017ua/14.pdf [in Ukrainian].
- Mel’nyk, Ju. M., & Golysheva, Je. O. (2017). Osoblyvosti kompleksu marketyngu v systemi innovacijnogo rozvytku farmacevtychnyh pidpryjemstv [Features of the marketing complex in the system of innovative development of pharmaceutical enterprises]. Marketyng i menedzhment innovacij – Marketing and innovation management,4, 27-40. https://mmi.fem.sumdu.edu.ua/sites/default/files/mmi2017_4_27_39.pdf [in Ukrainian].
- Shabel’nyk, T. V. (2016). Klasyfikacija osnovnyh sub’jektiv ta ob’jektiv suchasnogo farmacevtychnogo rynku Ukrai’ny [Classification of the main subjects and objects of the modern pharmaceutical market of Ukraine]. Biznes Inform –Business Inform, 4, 289-293. http://www.business-inform.net/export_pdf/business-inform-2016-4_0-pages-289_293.pdf [in Ukrainian].
- Antoshko, T. R., & Romanok, I. O. (2015). Ekonomichni problemy farmacevtychnogo pidpryjemstva Ukrai’ny [Economic problems of the pharmaceutical enterprise of Ukraine]. Suchasni problemy ekonomiky i pidpryjemnyctvo –Modern problems of economy and entrepreneurship. (Issue16), (pp. 151-156) [in Ukrainian].
- Kevrekidis, D. P., Minarikova, D., Markos, A., Malovecka,І., & Minarik, P. Community pharmacy customer segmentation based on factors influencing their selection of pharmacy and over-the-counter medicines. SaudiPharmaceuticalJournal. 2018. (Vol. 26).(Issue 1), (pp. 33-43). https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1319016417301962 [in English].
- Liu, J., Zhou, Y., Jiang, X. et al. (2020). Consumers’ satisfaction factors mining and sentiment analysis of B2C online pharmacy reviews. BMC Med Inform Decis Mak, 20, art. 194. https://doi.org/10.1186/s12911-020-01214-x [in English].
- Brooks, J. M., Doucette, W. R., Wan, S., & Klepser, D. G. (2008). Retail Pharmacy Market Structure and Performance. INQUIRY: The Journal of Health Care Organization, Provision, and Financing. doi:10.5034/inquiryjrnl_45.01.75[in English].
- Farmacevtyka Ukrai’ny 2021. Infografichnyj dovidnyk [PharmaceuticalsofUkraine2021. Infographic reference book].https://www.darnitsa.ua/api/pharma-directory/pharmacevtyka- ukrainy-2021/120ua.pdf [in Ukrainian].
- Asortyment tovaru v apteci [The range of goods in the pharmacy].https://biznesplan-primer.ru/assortiment/apteka [in Ukrainian].
- Kirsanov, D. (2021). Aptechnyj prodazh za pidsumkamy 2020 r. [Pharmacy sales in 2020]. Internet-gazeta Apteka.ua – Online newspaper Apteka.ua,3.https://www.apteka.ua/ article/581310 [in Ukrainian].
- Kirsanov, D. (2020). Spad ta vidnovlennja rynku: aptechnyj prodazh za pidsumkamy 9 mis. 2020 r. [Recession and market recovery: pharmacy sales for 9 months of 2020]. Internet-gazeta Apteka.ua –Online newspaper Apteka.ua, 41.https://www.apteka.ua/ article/56985 [in Ukrainian].
- Kirsanov, D. (2022). Aptechnyj prodazh za pidsumkamy 2021 r.: farmrynok prodovzhuje zrostannja, perevyshhujuchy ochikuvannja ekspertiv [Pharmacy sales in 2021: the pharmaceutical market continues to grow, exceeding the expectations of experts]. Internet-gazeta Apteka.ua –OnlinenewspaperApteka.ua, 02.https://www.apteka.ua/ article/625683 [in Ukrainian].
- Kryza jak mozhlyvist’ zrostannja farmrynku. Jak pandemija zminyla galuz’ u 2020 roci ta chogo chekaty dali vid aptek i farmacevtiv [Crisisasanopportunityofgrowthofthepharmaceuticalmarket. How the pandemic changed the industry in 2020 and what to expect from pharmacies and pharmacists].https://mind.ua/publications/ 20231404-kriza-yak-mozhlivist-zrostannya-farmrinku [in Ukrainian].