ХАЛЯЛЬНІ ТА КОШЕРНІ ХАРЧОВІ ПРОДУКТИ: ВИРОБНИЦТВО І СЕРТИФІКАЦІЯ
Бібліографічний опис згідно з ДСТУ 8302:2015
Кійко В., Янчик М., Божко А. Халяльні та кошерні харчові продукти: виробництво і сертифікація. Міжнародний науково-практичний журнал "Товари і ринки". 2022. № 1 (41). S. 30-45. https://doi.org/10.31617/2.2022(41)03
Проблема. Вимоги до продукції халяль та кошер не встановлені на єдиному міжнародному рівні. Тому висвітлення й аналіз особливостей виробництва і сертифікації халяльних та кошерних харчових продуктів, а також аналіз і систематизація нормативної бази, яка регулює ці питання, є актуальними для виробників та інших зацікавлених сторін.
Мета статті–систематизація нормативно-правових вимог до виробництва та сертифікації харчової продукції халяль і кошер для підвищення експортного потенціалу вітчизняних виробників та зміцнення їхніх конкурентних позицій на зовнішніх ринках.
Методи. Під час дослідження проведено опрацювання наукових публікацій та ознайомлення зі статистичною інформацією.
Результати дослідження. Розглянуто стандарти халяль регіонального (затверджені Інститутом стандартів і метрології ісламських країн, чинні в регіоні Євразійського союзу та Перської затоки) та міжнародного рівнів (національні стандарти ОАЕ, Малайзії, Індонезії та "Кодекс Аліментаріус"). Охарактеризовано алгоритми халяльної та кошерної сертифікації в Україні. Наведено перелік сертифікованих операторів ринку згідно з вимогами халяль і кошер.
Висновки. Попит на кошерні та халяльні продукти демонструє динаміку зростання та формується незалежно від віросповідання і національності споживачів, оскільки сучасні покупці переконані, що така продукція більш якісна та корисна. Сертифікація відкриває для виробників нові можливості та надає низку переваг. Передусім такий сертифікат – це гарантія високої якості, можливість розширення ринку збуту та визнання на міжнародному рівні, відповідність новому модному тренду і здоровому харчуванню.
Ключові слова: халяль, кошер, сертифікація, вимоги законодавства.
Кійко В., Янчик М., Божко А. Халяльні та кошерні харчові продукти: виробництво і сертифікація. Міжнародний науково-практичний журнал "Товари і ринки". 2022. № 1 (41). S. 30-45. https://doi.org/10.31617/2.2022(41)03
УДК 664:[658.8:006.015.2 | ||
JEL Classification: D40, Q10, Q17 | DOI: https://doi.org/10.31617/2.2022(41)03 | |
Вікторія КІЙКО victoriya_kiyko@ukr.net ORCID: 0000-0002-1078-5863 |
к. т. н., доцент, доцент кафедри експертизи харчових продуктів Національного університету харчових технологій вул. Володимирська, 68, м. Київ, 01033, Україна |
|
Марія ЯНЧИК mariia_ianchyk@ukr.net ORCID: 0000-0003-3675-6611 |
к. т. н., доцент, доцент кафедри експертизи харчових продуктів Національного університету харчових технологій вул. Володимирська, 68, м. Київ, 01033, Україна |
|
Анастасія БОЖКО Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її. ORCID: 0000-0002-5267-2023 |
бакалавр зі спеціальності "Харчові технології" Національного університету харчових технологій вул. Володимирська, 68, м. Київ, 01033, Україна |
ХАЛЯЛЬНІ ТА КОШЕРНІ ХАРЧОВІ ПРОДУКТИ: ВИРОБНИЦТВО І СЕРТИФІКАЦІЯ
Вступ. Розвиток ринку кошерних і халяльних продуктів представляє інтерес для виробників як всередині країни, так і глобально. Споживачами такої продукції є не лише ті, хто дотримується постулатів Тори чи Законів шаріату, а й представники інших конфесій, для яких знак "кошер" чи "халяль" символізує вищу якість та безпечність.Проблема. Вимоги до продукції халяль та кошер не встановлені на єдиному міжнародному рівні. Тому висвітлення й аналіз особливостей виробництва і сертифікації халяльних та кошерних харчових продуктів, а також аналіз і систематизація нормативної бази, яка регулює ці питання, є актуальними для виробників та інших зацікавлених сторін.
Мета статті–систематизація нормативно-правових вимог до виробництва та сертифікації харчової продукції халяль і кошер для підвищення експортного потенціалу вітчизняних виробників та зміцнення їхніх конкурентних позицій на зовнішніх ринках.
Методи. Під час дослідження проведено опрацювання наукових публікацій та ознайомлення зі статистичною інформацією.
Результати дослідження. Розглянуто стандарти халяль регіонального (затверджені Інститутом стандартів і метрології ісламських країн, чинні в регіоні Євразійського союзу та Перської затоки) та міжнародного рівнів (національні стандарти ОАЕ, Малайзії, Індонезії та "Кодекс Аліментаріус"). Охарактеризовано алгоритми халяльної та кошерної сертифікації в Україні. Наведено перелік сертифікованих операторів ринку згідно з вимогами халяль і кошер.
Висновки. Попит на кошерні та халяльні продукти демонструє динаміку зростання та формується незалежно від віросповідання і національності споживачів, оскільки сучасні покупці переконані, що така продукція більш якісна та корисна. Сертифікація відкриває для виробників нові можливості та надає низку переваг. Передусім такий сертифікат – це гарантія високої якості, можливість розширення ринку збуту та визнання на міжнародному рівні, відповідність новому модному тренду і здоровому харчуванню.
Ключові слова: халяль, кошер, сертифікація, вимоги законодавства.
REFERENCES
- Peredrij, O. I. (2017). Osoblyvosti sertyfikacii’ produktiv harchuvannja vidpovidno do standartiv "haljal’" [Features of certification of foodstuffs according to "halal" standards]. Tovaroznavchyj visnyk – Commodity Bulletin. (Issue 10), (pp. 137-143) [in Ukrainian].
- Kosherno est’: kto delit rynok ob#emom v 20 mlrd grn Kosherno est’: kto delit rynok ob#emom v 20 mlrd grn [Kosher to eat: who shares the market in the amount of 20 billion UAH]. delo.ua. https://delo.ua/business/kosherno-est-kto-delit-rynok-obemom-v-20-mlrd-351226 [in Ukrainian].
- Andreeva, L. V., Amerhanov, I. M., & Al’hamova, G. K. (2013). Sravnitel’nyj analiz produktov pitanija standartov haljal’ i kosher [Comparative analysis of halal and kosher food products]. Tehnologija pererabotki i produkty pitanija – Processing technology and food products, 71, 28-33 [in Russian].
- Sultanov, S. Z., Nigmatullin, A. T., Satuev, B. B., Lebedeva, A. V., Milutka, A. S., & Kurbatova, A. I. (2021). Analiz trebovanij, pred#javljaemyh k produkcii haljal’ pri ee jeksporte v Turciju i OAJe [Analysis of the requirements for halal products when exporting to Turkey and the UAE]. Vestn. Ros. Un-ta druzhby narodov. Serija: jekologija i bezopasnost’ zhiznedejatel’nosti – Bul. of Rus. University of Friendship of Peoples. Series: ecology and life safety. Vol. 29, 1. https://www.elibrary.ru/item.asp?id=47311964 [in Russian].
- Suchasni globalizacijni procesy v haljal’-industrii’ jak chynnyk rozvytku mizhnarodnogo haljal’-turyzmu [Modern globalization processes in the halal industry as a factor in the development of international halal tourism]. (2018). Visnyk Kyi’vs’kogo universytetu kul’tury i mystectv. Serija: Turyzm – Bulletin of the Kyiv University of Culture and Arts. Series: Tourism, 1. http://tourism.knukim.edu.ua/article/view/150236 [in Ukrainian].
- Burka, A., Gontar, V., Kyshhuk, O., Kostomaha, V., Pankratov, A., Polishhuk, R. et al. Praktychnyj dovidnyk eksportera m’jasnoi’ produkcii’ [A practical guide for meat exporters]. FOOD. https://u-food.org/uk/post/prakticnij-dovidnik-eksportera-molocnoi-produkcii [in Ukrainian].
- Centr Doslidzhen’ ta Sertyfikacii’ haljal’ Al’raid [Halal Alraid Research and Certification Center].http://halal.org.ua/ua [in Ukrainian].
- Islams’kyj forum [Islamic Forum].https://asar-forum.com/viewtopic.php?t=20669 [in Ukrainian].
- Ukrai’ns’ka asociacija haljal’noi’ industrii’ "Ukrhaljal’" [Ukrainian Association of Halal Industry "Ukrhalal"].https://ukrhalal.org/ua [in Ukrainian].
- Centr audytu ta kontrolju haljal’ [Halal Audit and Control Center].https://pro-halal.ru/mezhdunarodnye-standarty-kachestva-khalyal [in Ukrainian].
- Mezhdunarodnye standarty kachestva haljal’ [International Halal Quality Standards].https://pro-halal.ru/mezhdunarodnye-standarty-kachestva-khalyal [in Russian].
- Uršulin-Trstenjak, N., Dugonjić, A., Levanić, D., Šušnić, S., & Šušnić, V. (2015). The specifics of Halal standard-HRN BAS 1049:2010. Journal of Hygienic Engineering and Design. (Vol. 12), (pp. 66-70), (Ref. 8). https://keypublishing.org/jhed/wp-content/uploads/2020/07/06.-Natalija-Uršulin-Trstenjak.pdf [in English].
- Kijko, V., & Bozhko, A. (2021). Sertyfikacija produkcii’ Halal v Ukrai’ni [Certification of Halal products in Ukraine]. Naukovi zdobutky molodi – vyrishennju problem harchuvannja ljudstva u XXI stolitti –Scientific achievements of young people - solving the problems of human nutrition in the XXI century: Proceedings of the 87 International Scientific Conference of Young Scientists, Postgraduates and Students. (Part 1), (p. 96). Kyi’v: NUHT [in Ukrainian].
- Centr sertyfikacii’ HALAL GLOBAL UKRAINE [HALAL GLOBAL UKRAINE certifycation center].http://www.halalglobal.in.ua [in Ukrainian].
- Sertyfikat HALAL [HALAL certificate]. https://certificant.org/sertifikat-halal-i-xalyalnye-produkty [in Ukrainian].
- TOP-5 pokupciv ukrai’ns’koi’ haljal’noi’ kurjatyny [TOP-5 buyers of Ukrainian halalchicken]. marketing-ua. https://www.marketing-ua.com/top-5-pokuptsiv-ukrayinskoyi-halyalnoyi-kuryatini [in Ukrainian].
- Ukrai’ns’kyj komitet z kashrutu [Ukrainian Kashrut Committee].http://kosher.org.ua/ua/kashrut [in Ukrainian].
- Agentstvo koshernoj sertifikacii [Kosher certification agency].http://kosher.org.ua/sertifikatsiya [in Russian].
- Kijko, V., & Bozhko, A. (2021). Sertyfikacija produkcii’ Kosher v Ukrai’ni [Certification of Kosher products in Ukraine]. Naukovi zdobutky molodi – vyrishennju problem harchuvannja ljudstva u XXI stolitti – Scientific achievements of young people –solving the problems of human nutrition in the XXI century:Proceedings of the 87 International Scientific Conference of Young Scientists, Postgraduates and Students. (Part 1), (p. 104). Kyi’v: NUHT [in Ukrainian].
- Muslim Consumer: Is This product Halal? (2020). Ruei Yee. Blockchain, Business, Technology, Track and Trace. LUX TAG. https://www.luxtag.io/blog/muslim-consumer-is-this-product-halal [in English].
- Guidelines for business on Halal food product assurance in Indonesia. (2020). Flanders. https://www.flandersinvestmentandtrade.com/export/sites/trade/files/market_studies/20.05.04%20Halal%20Guidelines%20%28Revised%20Final%20Draft%29.pdf [in English].
- Shahabuddin, A. S. M., Sukor, M. E. A., & Hashim, N. H. (2020). Product-centrichalal business: a critique from an Islamic perspective. Journal of Islamic Marketing. Vol. 11, 6, 1707-1724 [in English].